Fra Gribbe mot Skogshorn

tirsdag 14. juni 2011

Gribbe, Tisleidalen 2011.

Heftig plastring fra morgenen av. Hælene er smertefulle. Har tatt en hviledag innimellom, men kjenner at det ikke er veldig godt. Målet i dag er Gribbe 1057 moh i Tisleidalen. Den er både i sommervandring 2011 NAK og i Topp 30, flott brosjyre som kom ut i fjor, hvor det ble sagt at man måtte kjøpe turkort og stemple. Stempling har ikke vært mulig, seinest nå på Gribbe var det ikke satt opp noe. Det synes jeg er litt slapt, , for det er ei utrolig fin brosjyre med fem flotte turmål i hver Valdreskommune.
Gribbe 1057 moh

Molteblomster

Tisleidalen er et område jeg kjenner veldig dårlig. Imotsetning til en god del syklister, i blanke, gule røde, blå tekniske drakter, ergo ikke mosjonister. Området egner seg jo ypperlig for sykkel. Men jeg har aldri likt å sykle. Ok, jeg har brukt det mye som fremkomstmiddel da jeg var yngre, men som trening, synes jeg det er gørrkjedelig, og forstår vel ikke helt den sykkelbølgen som har kommet flommende inn over oss.  Stølsveger inn til Hermansstølen, Fløten, og den turen jeg gikk, fint med sykkel, trillesekvenser, stølsvei, men nå var det så vått at den anbefales ikke. Parkerte på høyre side av Villmarkstunet, før bomvei til Hermanstølen. Fin, brei sti til venstre for skianlegget. Bratt, i furuskog  ca 1  km. Til stølsveg, Brattstølen. Bratt stølsveg,ca 1 km. På toppen, ta av til høyre ved merking Gribbe, Liaset. Relativ lang tur mot Liaset. Ikke veldig godt merket her, synes jeg. Det blir tre tydelige stier, ingen er merket, men jeg tar den største. Og iflg seinere merking later det til å være den riktige. Det er en ganske lang tur, som ikke gir så mye gratis. Det er bratt, veldig bratt de første 2 km, så er det kupert hele veien. Glem å ikke bli våt på beina. Etter hvert blir det ganske vått, i blautmyra nedenfor Liaset, er det litt slitsomt. Jeg kjenner det nok veldig i beina fra i går. Runden om Gjølmyr i myr anbefales ikke. Det er veldig bløtt her i søkket før Liaset, på et tidspunkt møter du en bekk, da skal du enten være veldig flink til å hoppe fra stein til stein, eller du vasser. Jeg valgte det siste. Bare godt å få avkjøla seg litt, i sola. Fra Liaset og opp er det ca 2,5 km til toppkt. Noe myr, men stort sett har hele denne turen bydd på fin kjerrevei. Og i dag hadde jeg med myggspray, men så ikke en mygg. Det var mer “öppna landskap”. Flott panorama utsikt fra toppen mot Hemsedalsfjella, Jotunheimen. Og det var lagd ei plate hvor de ulike topper og moh var risset inn. Må bare innrømme at turen i dag var trå, men regner med at det er turen i går som sitter i beina. Surna veldig fort, og det gikk liksom ikke bort… Det er utrolig lett hvordan de negative tankene slår rot, da jeg så hvor langt det var igjen, tenkte jeg, jeg snur. Men det gjør jeg bare ikke, har jeg satt meg ett mål, så skal det gjennomføres. Da jeg “endelig” kom opp på toppen var det 4 stk der. Jeg hadde en liten pause, det blåste litt på toppen og det var godt. Men jeg opplevde hjemturen som vanskelig, spesielt blautmyrene tok kreftene fra meg. Og enda var det langt hjem. Alt fra hofteleddet og ned verka, spes ankel og fot – fotblad var plaget. Gnagsåret på høyre hæl sa stadig oftere fra. Jeg kunne ikke gå fort, hadde problemer med fotisettet, fordi selve fotbladet og ankelen verka sånn. Jeg begynte å sette ned foten helt på utsida, for det var det minst smertefulle. “You’re in the army, now, sang Supertramp, det passa i takt til mitt ganglag nedfra Brattstølen. Og det føltes litt som en utmarsj. Da jeg gikk oppover hørte jeg “Bad medicine”, men jeg tror tross uansett risp og rasp, mjølkesyre, at dette er veien å gå til god helse, og det er jeg er kanskje mest opptatt av, bedre psyke, bedre i stand til å takle godt og vondt både fysisk og psykisk. Da jeg kom ned til bilen igjen, prøvde jeg å tøye litt. Men det er spesielt anklene og fotblada som har fått det, og de er ikke så lette å tøye. Lette etter badeplass langs Tisleia, men det var så strømt der, så jeg vågde ikke. Kokt i hodet, dro jeg ned i Parken. Pussig å se folk sitte, på benker som sto uti vannet, med beina i vannet. 4-5 svømmetak. Folk så på meg – av ulike grunner. F.eks flodhesten som velger å velte seg i grumsete vann for avkjøling…ha, ha. Ca 3,5 t effektiv gangtid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar