Fra Gribbe mot Skogshorn

tirsdag 14. juni 2011

Litt mer om meg

Har trent/trimma lengre deler av mitt liv. Pga diverse uheldige helseomstendigheter og passivitet la jeg på meg nesten 35 kg på ett år. Det var ikke meg, det er ikke meg, det blir ikke meg. Men resultatet ble at jeg ble sittende passiv og ble enda tyngre. Jeg fikk konstatert Diabetes 2 i feb 2007. Heldigvis har jeg klart å kostholdsregulere sykdommen, og har lave verdier.  Jeg har erfart hvilken fantastisk virkning fysisk aktivitet har på kropp, og ikke minst sjel. Jeg kan ikke la være å dele disse erfaringene med noen, det fins fysiske aktiviteter de aller fleste kan være med på, og jeg vil så gjerne at andre skal oppleve det jeg har erfart. Jeg jobber med å gå ytterligere ned i vekt. Jeg starter ikke helt fra scratch, jeg har gått ned 12 kg siden jul og målet er ytterligere 20. Nå veier muskler mer enn fett, så jeg kjenner det best på klærne at jeg har gått ned. Så første tips – har du vekt, kast den! Du kjenner det på kroppen, klær, hud og hår og ikke minst humør, når ting fungerer. Og dietter er noe dritt! De fungerer muligens, men i det lange løp, tar kroppen tilbake det den har tapt, og du er like langt. Jeg vil si: Begynn å trimme, begynn å gå i terreng. Lange, litt harde turer innimellom. (1 g i uka). Intervalltrening,  4x4 eller kortintervall (som er det motsatte av 4x4) er veldig effektivt, men knallhardt! Er enig med personlig trener Yngvar Andersen, http://www.dagbladet.no/2011/01/04/tema/trening/helse/14823671/ i at korte dasseturer ikke har noe for seg, du må kjenne blodpumpa, for å få effekt, og for å produsere endorfiner http://www.nettavisen.no/yeye/relasjoner/article1762499.ece, hormonet som gjør deg roligere lenge etter avsluttet økt.  Kortere turer, helst hver dag, for å varme opp til en styrkeøkt foran TV med Kari Jaquesson http://www.karijaquesson.no/,  (strikker) el Pilates m stor ball, el. mange muligheter. Men ingen diett. Uansett hva Fedon Lindberg sier, så orker jeg ikke å høre på ham.  Jeg har gått på slankekur halve mitt liv. Niks mer! Iflg min fastlege dr Tor Inge Kristianslund, er trening viktigere for diabetes 2 verdier, enn hva du stapper i deg. Jeg tror det går en naturlig kognitiv tråd fra å føle mestringsfølelsen ved turer til å tenke kosthold. Jeg elsker jo alt med mye smak, majones og fløte i sausene, og “liker” folk som sier at du kan spise så mye fett du vil. Det tror jeg ikke på. Det ett fett. Så det er der jeg må sette inn støtet – sulten på søtt har jeg aldri vært.
Denne bloggen kommer nok til å handle om litt av hvert. Turer, naturlig nok, annen trening, innbakt i dette er naturen, mitt usedvanlig sterke forhold til den, jeg er så glad fordi jeg fortsatt har evnen til å falle i staver, f.eks over et markjordbærfelt. Det er vannflaska i ene hånda og kameraet i den andre. Fotografi er en stor hobby, ved siden av litteratur, film, skriblerier, naturlig nok trim, kultur i ulike former, samfunn. Utur blir alt det som ikke kan defineres som tur, så den er ganske vid og åpen for tolking.  Og det er meningen…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar