Fra Gribbe mot Skogshorn

mandag 10. oktober 2011

Synet og Bøamyre


Regnbue over Ålfjell

07.09.11 Ulnes – «Both Sides Now» - Synet (1137 moh) og Bøamyre (909 moh), begge i Ulnes sameige.
En verden av skilt

Synet (1137 moh) – kort opp på snaufjellet, for alle  
Velkommen til Synet!



Tar til venstre ved Bergheim transport i Hippesbygda, bomvegen Brattåsen/Liaset/Einarset/Kvannestølen. Det bærer oppover på relativt dårlig stølsveg, som bærer preg av «mange bekker små». Kommer til et skilt som ikke er lesbart lenger, nesten all malingen er borte, jeg kan tyde Einarset, men ingen pil eller noe, så jeg bare fortsetter på det jeg tror er hovedvegen; rett fram – og føler meg i rally-crossmodus på elendig vei  4 – 5 km opp i Ulnes heimås, til jeg skjønner at dette må være feil og snur. Ny vei, lite skilting, men her er vegen noe bedre og det dukker opp tegn til liv; hytter og støler. Kjører til skilt «Einarset», og ca 1 ½ km til «høyspentbu» og skilting til Gomobu på høyre side og tydelig merking til Synet/Syni på venstre. Parkerer på høyre side av vegen, og labber av gårde. Veldig vått i starten, det er for så vidt umulig å gå utenom veg og finne tørre stier nå. Er glad jeg har fjellsko, men selv etter 10 min, har jeg nesten like mye søle inni skoa som utenpå. Etter hvert blir det tørrere og er fort på snaufjellet. Lett stigende, fint terreng som passer for alle. Ca. 30 min opp til toppkt. Kommer ei skikkelig regnskur på toppen, der det er en stor varde og bok/bøker å skrive seg inn i.
Flott utsikt mot vestfjella og Hemsedalsfjella – veldig skiftende vær med alle ingredienser, spesielt og fint lys, sol, regn, vind og på vei ned igjen blir jeg premiert med en flott regnbue over Ålfjell. Surt og mye regn på toppen, så intet blivende sted denne dagen, selv om sola titta fram like etter – så jeg var raskt ned igjen. Tenker at siden jeg først er i Ulnes, skal jeg ta med meg Bøamyre også. Det kom jeg til angre litt på underveis, for det var varmere, mer slitsomt og mer traurig enn jeg hadde trodd. Begge turene er del av Sommervandring i Nord-Aurdal.


Pelskledde venner


Bøamyre… (909 moh) Lang, bratt ferd mot Fodnesåsen

Ligger på austsida i Ulnes, parkerer ved ei gammal arbeidsbrakke i svingene oppover mot Fodnes. Tydelig sti derfra. Det er sol og varmt, og bærer oppover og oppover og oppover på sti av leire og små bekker. Jeg er sur i beina, skjønner at turen til Synet nok kosta litt allikevel, terrenget er rett ut sagt intetsigende og det er j… varmt! Jeg puster og peser og hodet koker. Og endelig, synes jeg da, belønnes jeg med ei vakker, gyllen myr med tilhørende tjern. Termometeret viser +11, jeg er på kokepunktet.


Sleip og glatt sti, gjør returen til en ren bremseetappe.  Ikke så mye spennende å si om turmålet synes jeg, men det er nok en fin treningsløype for de som bor i området, og jeg skjønner at jeg var der på en litt dårlig dag, for det er da vitterlig ikke så langt?Men jeg er lykkelig over å finne igjen bilen, og tror det blir hviledag i morgen...

Vakre Ulnes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar